Sessie 5: Het gezondste kantoor van Nederland

(Praktijkcase: VGZ)


Samen werken aan een gezonder Nederland, elke dag weer. Dat is de missie van Coöperatie VGZ. Een groot deel van werkend Nederland brengt een flink deel van zijn tijd door in een kantooromgeving, zo ook bij VGZ. Moeten we er dan niet alles aan doen om die omgeving, en de manier van werken binnen die omgeving, zo gezond mogelijk in te richten? En hoe doe je dat dan?    
Om deze vragen zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden heeft Coöperatie VGZ (5 kantoren in Nederland, ca 1900 fte) sinds een jaar de HR en FM-krachten gebundeld en samengebracht onder de noemer ‘Human Facility Management’.

Een belangrijke stap in de missie om een zo gezond mogelijke manier van werken te faciliteren is de WELL-certificering. Hierbij worden tien essentiële onderdelen van werken in een kantooromgeving zo ingericht, dat de gebruikers zo gezond mogelijk hun werk kunnen doen.
Welke zijn dit en wat heb je hiervoor nodig? Hoe doorloop je een traject om tot WELL-certificering te komen? En wat levert het op?  
 

Spreker:
Frank van der Leest, Facilitair locatiemanager (Human Facility Management) bij VGZ

Sessie 6: Van online naar offline: meer impact door energieke medewerkers


Medewerkers vormen de bouwstenen van iedere organisatie. De vraag wordt dan ook steeds actueler hoe managers ervoor kunnen zorgen dat collega’s en medewerkers met meer energie naar hun werk gaan. Ook facility professionals zijn in toenemende mate op zoek naar een antwoord op deze vraag.  
In deze sessie worden daarom handige tools en praktische tips aangereikt voor facility professionals die meerwaarde willen creëren binnen hun organisatie door te focussen op sociale innovatie.  

Wisse Stenchlak en Juliette van Hessen gaan in hun masterclass in op drie kernthema’s: 

  • Het individu. Wat is en wil een energieke medewerker? 
  • Fysieke werkomgeving. Hoe kan je de ruimte zo inrichten dat deze energie geeft aan mensen? 
  • Community management. Wat zijn de eerste stappen naar een sterke sociale cohesie in de werkomgeving die bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie en energie en ontwikkeling van het individu?  

Laat je verrassen door deze energy experience waarbij deelnemers een ware transformatie ondergaan. 

Sprekers:
Juliette van Hessen, co-founder van vitaliteitsbureau Energy Up.
Wisse Stenchlak, New Business & Innovation manager bij HEYDAY Facility Management

Sessie 7: De toegevoegde waarde van circulaire en duurzame catering

(Praktijkcase: ABN AMRO)


In het vernieuwde kantoor van ABN AMRO in Amersfoort is eind 2018 de overstap gemaakt naar een circulair en duurzaam cateringconcept. Het concept is plant based: groente en fruit spelen in het assortiment de hoofdrol, in het restaurant wordt dus geen vlees en vis aangeboden. Alle gerechten zijn vers en huisgemaakt en er wordt zoveel mogelijk gekookt met onbewerkte seizoensproducten met hoge voedingswaarden.
Andere kenmerken: vrijwel geen gebruik van disposables, het assortiment is ‘PET free’, de keuken is energiezuinig en er is veel aandacht voor het terugdringen van voedselverspilling en transportbewegingen. Een ander belangrijk element is de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.  

De overgang naar het concept was een gewaagde stap voor zowel ABN AMRO als Albron.
In deze sessie een uitgebreide toelichting op het concept, de samenwerking en de lessons learned.

Sprekers:
Claire Lutje Schipholt, Product Development Manager bij ABN AMRO
Mark Hartmans, Manager Marketing & Business Development bij Albron
Deze sessie wordt alleen gegeven in ronde 2 (13.30 tot 14.30 uur)

Sessie 8: Facilitaire Innovatie, zo doe je dat in de praktijk

(Praktijkcase: RET)


Het benchmarkonderzoek ‘Facilitaire Innovatie 2019’ van CSU waaraan 145 facilitair directeuren en managers begin 2019 deelnamen, leverde interessante uitkomsten op. Zo blijken hospitality en ketensamenwerking in Facility Management een belangrijke prioriteit én uitdaging te zijn. Ook investeren in slimme technologie en data voor een betere facilitaire dienstverlening is een speerpunt.  

In deze sessie geven RET en CSU inzicht in de highlights van het onderzoek en vertellen ze hoe zij gezamenlijk vormgeven aan facilitaire innovatie.
Aan bod komen facilitaire samenwerking en het gebruik van slimme technologie als sensor based cleaning en robotica. Dit alles met één doel: de facilitaire dienstverlening optimaliseren en daarmee de beleving van de eindklant verhogen.

Laat u inspireren door een praktijkverhaal met aandacht voor best practices, uitdagingen en de belangrijkste lessons learned.

Sprekers 

Mark Wehrung, Manager Infra Services bij RET

Kos Fourkiotis, Manager Innovatie CSU

Gert Zoet, Businessunit Directeur CSU

 

Sessie 9: FM gaat vastgoed optimaliseren (én kosten besparen) 

(Praktijkcase: Mediq)

 

Mediq is als internationaal leverancier van medische hulpmiddelen en zorgprogramma's in ziekenhuizen, zorginstellingen en aan huis, voortdurend in beweging. Dat heeft gevolgen voor de vastgoedportefeuille (hoofdkantoor in De Meern, 26 kantoren en warehouses in 12 landen, 3.900 medewerkers). 
Met een geheel eigen manier van werken en een eigen visie op vastgoed heeft FM de laatste jaren de rol van ‘vastgoedspecialist’ op zich genomen en aantoonbaar toegevoegde waarde geleverd voor de organisatie. 
Aansprekende resultaten zijn onder meer de totstandkoming van het nieuwe fulfillment center in Bleiswijk (20.000 m2 + kantoor) en de huur van een nieuw hoofdkantoor in De Meern (13.000 m2 voor c.a. 400 medewerkers) met een besparing van maar liefst 60 tot 70 procent ten opzichte van de huurprijs die voor het oude hoofdkantoor (het bekende glazen pand vlak langs de A2 in Utrecht), werd betaald. 

Tijdens deze sessie leert u:

  • Wat zijn de belangrijkste onderdelen van de vastgoedvisie van Mediq?  
  • Welke stappen worden doorlopen om de vastgoedportefeuille voortdurend te optimaliseren (o.a. marktonderzoek, opstellen specs, teamsamenstelling, locatiekeuze, onderhandeling met vastgoedpartijen)? 
  • Waarom heeft Mediq ervoor gekozen om voor hun vastgoedzaken niet zelf een makelaar in te huren en welke voor- en nadelen levert dat op? 
  • Op welke manier kan FM met het optimaliseren van het vastgoed waarde toevoegen aan de organisatie?  
  • Wat zijn de lessons learned en tips voor facility managers die (meer) de rol van vastgoedspecialist op zich willen nemen?  

Een open, eerlijk en leerzaam praktijkverhaal over waarde toevoegen met vastgoed en de rol van FM.

Spreker

Edward van Tuinen, directeur International Real Estate & Facilities bij Mediq 

Sessie 10: Toekomst van de werkplek

(Over o.a. 70-plussers op de werkvloer en 'data driven design')
 

Welke grote technologische, culturele en demografische ontwikkelingen gaan de arbeidsmarkt in de toekomst veranderen? En wat betekent dit voor de werkplek? Deze vragen staan centraal in Labor Lab, een nieuwe samenwerking tussen ontwerpbureau studio LONK, Ditt. Officemakers en andere projectpartners. Het gaat om een speculatief ontwerp en onderzoekstraject dat zich richt op drie hoofdonderdelen:  
  

  • Senior Spaces: als we allemaal langer moeten werken en 70-plussers op de werkvloer komen, wat betekent dat voor de werkomgeving?
  • Data Dominator: zijn we straks in staat om op basis van ‘data driven design’ extreem gepersonaliseerde werkomgevingen aan te bieden? En hoe voelt het om daar te kunnen werken?
  • Leisure for Life: als robots ons werk overnemen of uit handen nemen, wat zijn dan de gevolgen voor de werkomgeving als plek om je identiteit en persoonlijke ontwikkeling (nader) vorm te geven?   

Met drie speculatieve interieurs, een aantal weken geplaatst in drie verschillende werkomgevingen, worden ervaringen, meningen en visies verzameld.

Een presentatie over opzet, achtergronden en belangrijkste uitkomsten van het project tot nu, leidend tot een scherper beeld van de elementen die de ontwikkeling, vormgeving en het gebruik van huidige en toekomstige werkplekken zullen bepalen. 

Sprekers:

Mattijs Kaak, eigenaar/adviseur bij Ditt Officemakers

Celine de Waal Malefijt, eigenaar/ ruimtelijk ontwerper bij studio LONK

Sessie 11: Een ideale werkomgeving kan niet zonder samenwerking en partnership
 

Het creëren van de ideale werkomgeving in een gebouw is belangrijk. Die omgeving bepaalt in sterke mate hoe collega’s zich voelen, hoe ze samenwerken en hoe ze presteren. Organisaties gaan vaker samenwerkingsrelaties met beheer- en onderhoudsbedrijven aan om die ideale werkomgeving te realiseren. De succesfactor hierbij is overigens niet alleen het implementeren van de allerlaatste technische snufjes in het gebouw. Minstens zo belangrijk is de focus van de dienstverlener, waarbij hij zich veel minder richt op het contract en de opdrachtgever, maar veel meer op gebouwgebruiker en de mens achter de gebouwgebruiker. Immers, het gezamenlijke belang van beide partijen moet zijn het optimaal faciliteren van de gebouwgebruiker.

BAM FM heeft met meerdere klanten deze ontwikkeling doorgemaakt. Een intensieve én leerzame periode met tal van leermomenten aan zowel de klant- als leverancierszijde. Tijdens de presentatie staan de voorwaardes centraal om tot een goede samenwerking te komen, een samenwerking die nodig is om tot een ideale werkomgeving te komen.

Spreker:

Karim El-Guallai, Commercieel Manager bij BAM FM