Sessie 5: Het gezondste kantoor van Nederland

(Praktijkcase: VGZ)


Samen werken aan een gezonder Nederland, elke dag weer. Dat is de missie van Coöperatie VGZ. Een groot deel van werkend Nederland brengt een flink deel van zijn tijd door in een kantooromgeving, zo ook bij VGZ. Moeten we er dan niet alles aan doen om die omgeving, en de manier van werken binnen die omgeving, zo gezond mogelijk in te richten? En hoe doe je dat dan?    
Om deze vragen zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden heeft Coöperatie VGZ (5 kantoren in Nederland, ca 1900 fte) sinds een jaar de HR en FM-krachten gebundeld en samengebracht onder de noemer ‘Human Facility Management’.

Een belangrijke stap in de missie om een zo gezond mogelijke manier van werken te faciliteren is de WELL-certificering. Hierbij worden tien essentiële onderdelen van werken in een kantooromgeving zo ingericht, dat de gebruikers zo gezond mogelijk hun werk kunnen doen.
Welke zijn dit en wat heb je hiervoor nodig? Hoe doorloop je een traject om tot WELL-certificering te komen? En wat levert het op?  
 

Spreker:
Frank van der Leest, Facilitair locatiemanager (Human Facility Management) bij VGZ

Sessie 6: Van online naar offline: meer impact door energieke medewerkers


Medewerkers vormen de bouwstenen van iedere organisatie. De vraag wordt dan ook steeds actueler hoe managers ervoor kunnen zorgen dat collega’s en medewerkers met meer energie naar hun werk gaan. Ook facility professionals zijn in toenemende mate op zoek naar een antwoord op deze vraag.  
In deze sessie worden daarom handige tools en praktische tips aangereikt voor facility professionals die meerwaarde willen creëren binnen hun organisatie door te focussen op sociale innovatie.  

Wisse Stenchlak en Juliette van Hessen gaan in hun masterclass in op drie kernthema’s: 

  • Het individu. Wat is en wil een energieke medewerker? 
  • Fysieke werkomgeving. Hoe kan je de ruimte zo inrichten dat deze energie geeft aan mensen? 
  • Community management. Wat zijn de eerste stappen naar een sterke sociale cohesie in de werkomgeving die bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie en energie en ontwikkeling van het individu?  

Laat je verrassen door deze energy experience waarbij deelnemers een ware transformatie ondergaan. 

Sprekers:
Juliette van Hessen, co-founder van vitaliteitsbureau Energy Up.
Wisse Stenchlak, New Business & Innovation manager bij HEYDAY Facility Management

Sessie 7: De toegevoegde waarde van circulaire en duurzame catering

(Praktijkcase ABN AMRO)


In het vernieuwde kantoor van ABN AMRO in Amersfoort is eind 2018 de overstap gemaakt naar een circulair en duurzaam cateringconcept. Het concept is plant based: groente en fruit spelen in het assortiment de hoofdrol, in het restaurant wordt dus geen vlees en vis aangeboden. Alle gerechten zijn vers en huisgemaakt en er wordt zoveel mogelijk gekookt met onbewerkte seizoensproducten met hoge voedingswaarden.
Andere kenmerken: vrijwel geen gebruik van disposables, het assortiment is ‘PET free’, de keuken is energiezuinig en er is veel aandacht voor het terugdringen van voedselverspilling en transportbewegingen. Een ander belangrijk element is de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.  

De overgang naar het concept was een gewaagde stap voor zowel ABN AMRO als Albron.
In deze sessie een uitgebreide toelichting op het concept, de samenwerking en de lessons learned.

Sprekers:
Claire Lutje Schipholt, Product Development Manager bij ABN AMRO
Mark Hartmans, Manager Marketing & Business Development bij Albron
Deze sessie wordt alleen gegeven in ronde 2 (13.30 tot 14.30 uur)

Sessie 8: Facilitaire Innovatie, zo doe je dat in de praktijk

(Praktijkcase: RET)


Het benchmarkonderzoek ‘Facilitaire Innovatie 2019’ van CSU waaraan 145 facilitair directeuren en managers begin 2019 deelnamen, leverde interessante uitkomsten op. Zo blijken hospitality en ketensamenwerking in Facility Management een belangrijke prioriteit én uitdaging te zijn. Ook investeren in slimme technologie en data voor een betere facilitaire dienstverlening is een speerpunt.  

In deze sessie geven RET en CSU inzicht in de highlights van het onderzoek en vertellen ze hoe zij gezamenlijk vormgeven aan facilitaire innovatie.
Aan bod komen facilitaire samenwerking en het gebruik van slimme technologie als sensor based cleaning en robotica. Dit alles met één doel: de facilitaire dienstverlening optimaliseren en daarmee de beleving van de eindklant verhogen.

Laat u inspireren door een praktijkverhaal met aandacht voor best practices, uitdagingen en de belangrijkste lessons learned.

Sprekers 

Kos Fourkiotis, Manager Innovatie CSU

Gert Zoet, Businessunit Directeur CSU

Facility management RET (n.n.b.)